Värt att tänka på !!

”En kompis tog ett sms-lån för en pubkväll”

Snabba lösningar kan hamna hos kronofogden

EKONOMI. Har man tillräcklig koll när man flyttar hemifrån på vilka utgifter man har? Vi träffade Kalle Andersson, 21 år och Damian Rontsinsky, 17 år på Navigatorcentrum för att prata ekonomi och snabba lösningar.

Kalle har bott i egen lägenhet i snart tre år. Hyra, el, mat, kläder och nöjen ska betalas. Och just nu är han arbetssökande så inkomsterna är små. Men några snabba lösningar har han aldrig fallit för.

- Jag gjorde en del misstag i början när jag precis hade flyttat hemifrån. Men jag lärde mig av det. Om man hamnar back en månad så får man betala för det en ganska lång tid framöver, säger Kalle vars första kontakt med en slags egenansvar var när han fick en mobil på högstadiet - med kontantkort.

- Då fattar man var gränsen går.

Dyr pubrunda

Men han har vänner som tagit sms-lån för att kunna gå på puben en kväll. Något de ångrat i efterhand.

- De hade nog aldrig gjort det om det inte varit så lätt. Det är bara att ringa ett nummer så har du pengarna på ditt konto. Det finstilta går liksom inte in, menar Kalle.

Kalles väninna betalar fortfarande för festkvällen förra året.

Mamma har varnat

Damian Rontsinsky bor fortfarande hemma. Han tycker att det pratas alldeles för lite om hur det är att ha en egen ekonomi. Det blir föräldrarnas ansvar.

- Min mamma har varnat mig för att ta sms-lån och lån överhuvudtaget. Och jag känner ingen som jag vet har gjort det heller.



sdf

UNGA. Damian Rontsinsky och Kalle Andersson har aldrig fallit för sms-lånen. - Det är oerhört hög ränta, menar Kalle Andersson. Foto: Pauline Bengtsson
(Lokaltidnigen 9 mars 2011)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0